مرد پولادین

نوشته های مردی از جنس پولاد

مرد پولادین

نوشته های مردی از جنس پولاد

  • ۰
  • ۰

جنگ جهانی سوم

سلام دوستان

این روزها جنگ اوکراین پس از حدود یک سال به جاهای نگران کننده‌ای رسیده است. روسیه و هم پیمانانش و در سوی دیگر آمریکا و هم پیمانانش درگیر جنگی شده‌اند که با این وضعیت موجود پایانی بر آن متصور نیست و هیچ کدام هم کوتاه نمی‌آیند تا جنگ تمام شود.

این که مقصر اصلی چه کسی است بحث‌های زیادی وجود دارد‌. از یک طرف آمریکایی‌ها خود را بر حق می‌دانند چرا که اوکراین مختار بوده است وارد ناتو شود و این موضوع به هیچ کشور دیگری ارتباط نداشته و تنها مسوولان و مردم اوکراین هستند که در این مورد تصمیم می‌گیرند.

این استدلال شاید منطقی به نظر برسد ولی سوال اساسی‌تر این است که چرا باید کشور اوکراین به ناتو بپیوندد؟ چه لزومی به این کار وجود دارد؟ آیا این عضویت جدید در ناتو طرح یا توطئه‌ای را بر ملا می‌کند؟ چرا روس‌ها نسبت به آن حساس هستند و چندین بار به اوکراینی‌ها اعلام کرده بودند که پیوستن به ناتو خط قرمز آنان است و اوکراینی‌ها نیز بی اعتنا از کنار آن گذشته بودند.

از دیدگاه روس‌ها اصرار بر پیوستن اوکراین به ناتو از نقشه راهی پرده برداری می‌کند که تهدیدی برای روسیه به حساب می‌آید. به نظر آنان پس از فروپاشی شوروی تهدیدها برای کوچک کردن و خرد کردن روسیه به دیگر کشورهای کوچک‌تر هنوز هم ادامه دارد. 

اگر از دید راهبردی نگاه کنیم به نظر من حق با روس‌ها است چرا که در بسیاری از بلندپروازی‌های آمریکا، روسیه مانع اصلی بوده است. توسعه طلبی‌های آمریکایی‌ها در خاورمیانه یادمان نرود که از ۱۱ سپتامبر و جنگ افغانستان شروع شد و به جنگ عراق و سوریه ختم گردید. گرچه آمریکا در این جنگ‌ها شکست خورد ولی می‌توانست موفق شود و با تحلیل وضعیت می‌توان روسیه را علت اصلی این شکست یا شکست‌ها دانست.

  • ۰۱/۱۱/۰۸
  • کاوه آهنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی